Tilsodning af dieselmotor

Problemer med tilsodning af dieselbiler er ikke længere så udbredt som tidligere. Dog er der stadig en del biler som har problemer ved mange korte ture, fx mange små byture, hvor bilen ikke bliver varm. Problemer er typisk forbundet med øget tilsodning af partikelfilter eller EGR ventilen.

Nogle biler går i den forbindelse i nødprogram og skal derefter på værksted for at bliver renset og nulstilling. Det danske firma Bell Add har i den forbindelse lavet en speciel rensemaskine som anvendes til at fjerne soddannelser.

Men hvad kan vi selv gøre ?

Samme firma som har lavet rensemaskinen, har også lavet nogle produkter som tilføres brændstoffet. Jeg bruger selv flg 2 produkter som nedbringer sod dannelse og røgudvikling.

Bell add Servicerens 1D+, tilsætter jeg ca ved hvert 10000 km. Samme produkt anvendes på rigtig mange værksteder i landet, da kunderne typisk kan mærke en effekt med det samme. Servicerens 1D+ tilsættes i tanken ved tankning af brændstof og man kører med det som normalt. Modsat normal additiver så virker dette middel som en rens, hvilket navnet også hentyder til. Hele indsprøjtningssystemet renses igennem og udskilles via udstødningen. Er ikke skadelig for hverken EGR ventilen, katalysator eller partikelfilter.

Bell add Diesel additiv, tilsætter jeg ved hver tankning. Min erfaring er at jeg sparer så meget på brændstoffet at midlet betaler sig selv, + en mindre besparelse til mig. Diesel additivet smører og sikre at soddannelser ikke får fat. Specielt det følsomme sprøjtemønster på HDI bilerne er følsomme, og jeg har positive erfaringer med dette additiv. Jeg kan også mærke en bedre trækkraft, hvilket jo er en fornøjelse når der er “value for money”

Derudover så er begge jo med til at skånemiljøet, hvilket jo ikke er så dårlig endda 🙂

Hele Bell add programmet kan købes hos udvalgte forhandler eller på denne hjemmeside.

Additiver FAQ

  • Hvad gør diesel additiver?

    Additiver er med til at beskytte din motor samt give mere ydelse – så rent win / win for dig og din bil

  • Kan jeg overdosere Additiver ?

    Nej, du kan ikke overdosere additiver til bilen – men det giver ej hellere mening at komme mere i end producenten anbefaler – så overhold derfor altid den anbefalet mængde

  • Hvad er markedets bedste Additiver

    Dansk Bell Add er klar et af de bedste Additiver på markedet – men prisen er også høj. I de seneste år er der kommet udenlandske Additiver på markedet bl.a fra tyske Mannol – der får man høj ydelse til lave penge

Frost i diesel

Et af de klassiske problemer med dieselbiler er frost og kondens i diesel olien. Typisk giver det problemer når der har været en konstant frost i en periode. Dieselolien udfælder paraffin, som er en naturlig bestanddel af dieselolien. Paraffin kan sætte sig i filtre og i dyser og kan give problemer med ydelser og uren motorgang. Er det rigtig galt kan det give startproblemer. Selvom der anvendes vinterdiesel i de kolde perioder i Danmark, så begynder problemerne allerede ved minus 10 grader. Derfor bør man også meget overveje denne problemstilling hvis man fx. skal på kør selv skiferie til fx Sverige eller Norge.

Hvad er løsningen så ?

Er problemet allerede opstået skal bilen tøes op inden paraffin igen løsnes. Herefter kan man med fordel tilføjrer Diesel additiv i dieselolien hvilket giver en yderligere frostsikring på op til 5 gr ved ekstra dosering (giv 2 gange anbefalet dosis). Bilen tager ikke skade af dette. Tjek div. filtre for vand/kondens og start bilen op.

Er uheldet ikke sket endnu, jamen så giv din bil den bedste mulige forebyggelse ved at anvende additiverne præventivt.

Produkterne fra det danske Bell Add er klart det bedste på markedet.

Additiver FAQ

  • Hvad gør diesel additiver?

    Additiver er med til at beskytte din motor samt give mere ydelse – så rent win / win for dig og din bil

  • Kan jeg overdosere Additiver ?

    Nej, du kan ikke overdosere additiver til bilen – men det giver ej hellere mening at komme mere i end producenten anbefaler – så overhold derfor altid den anbefalet mængde

  • Hvad er markedets bedste Additiver

    Dansk Bell Add er klar et af de bedste Additiver på markedet – men prisen er også høj. I de seneste år er der kommet udenlandske Additiver på markedet bl.a fra tyske Mannol – der får man høj ydelse til lave penge

Regler for snekæder

Selv i DK har man de seneste år haft brug for snekæder, vi har dog ikke som andre steder regler for brug af dem. Derfor bør du i vinterperioderne være ekstra opmærksom på hvilke regler som gælder for det land du skal til. Jeg har herunder kort listet de regler som gælder for snekæder.

Sverige

Man må kører med snekæder på alle veje i sverige, hvis vejr og vejforhold kræver det. Der er dog intet påbud.

Norge

I Norge kræver man at bilen altid skal have et godt vejgreb. Derfor SKAL der medbringes snekæder ved kørsel i Norge. Man kan faktisk opleve at blive afvist ved grænsen såfremt man ikke har dem med.

Tyskland

Det er tillladt at bruge snekæder i Tyskland. Dog er der fartgrænse på 50 km i timen når der køres med snekæder. I nogle bjergområder kan der være påbud såfremt der er skiltet med det !

Østrig

Det er tillladt at bruge snekæder i Østrig. Som i Tyskland er der fartgrænse på 50 km i timen når der køres med snekæder. I Østrig skal snekæder have en specifik norm som hedder V5117

Schweiz

Snekæder er obligatorisk i en del områder. Det vil fremgå af skilte når det er krævet. Der skal snekæder på alle trækkende hjul !

Frankrig

Snekæder er i nogle områder obligatorisk og skal derfor medbringes. Max hastighed med snekæder er 50 km i timen.

Hvilke snekæder skal man vælge ?

Udvalget af snekæder er stort. Man kan får alt fra de billige modeller fra 200 kr og op til den gode kvalitet til 600 kr. Personligt går jeg efter flg ting når jeg vælger snekæder.

  • Hvor nemme er de at monterer ?
  • Hvor meget fylder de ?
  • Hvor meget vejer de ? (10 kg ekstra bagage koster i brændstof )
  • Hvor godt virker de ?
  • Ser de solide ud ? ( ikke noget billig kram her tak 🙂 )

I de seneste år er der kommet nogle såkaldte “dæksokker”, fx dem som hedder Weisssock, som jeg personligt foretrækker. De står super godt fast og er utrolig nemme at monterer. Man skal her jo huske at man ikke står på en ren og pæn lift når de skal monteres. Man trækker dem nemt halvvejs over de trækkende dæk og kører herefter en halv omgang og trække resten på. Ikke noget med at stramme dem eller justering. Dertil kommer at de vejer 10% af hvad en traditionel snekæde vejer. Desværre er de ikke godkendt til kørsel i Østrig endnu men det kommer nok i løbet af et par år.

Man kan også leje snekæder, hvilket dog som regel ikke kan betale sig. Skal du på ferie mere end 2 gange er det billigere at købe dem selv. Der findes mange shops på nettet der som regel er noget billigere end i butikkerne. Klik her for at se snekæder

Og så til det sidste tip. Kører kun med snekæder når der er sne eller is. Alternativ holder de ikke særlig længe 🙂

Hvilken motorolie kører ford med ?

Hvilken type motorolie en Ford bil skal bruge afhænger af bilens specifikationer og motortype. Det er vigtigt at tjekke bilens instruktionsbog for at få anbefalinger til den korrekte type motorolie og dens viskositet.

De fleste Ford biler kræver en motorolie, der opfylder specifikationerne i Ford’s WSS-M2C913-B standard eller en nyere standard som WSS-M2C945-A, WSS-M2C946-A eller WSS-M2C947-A.

Ford anbefaler normalt motorolier med viskositeter som 5W-20, 5W-30 og 0W-30, men det kan variere afhængigt af bilens specifikationer og motortype.

Det er vigtigt at vælge en høj kvalitet motorolie, der opfylder bilens specifikationer og ikke overstiger den anbefalede interval for olieskift.

Langt de fleste ford biler kører med 5W30 motorolie. Ford har i den forbindelse laver deres egen olie. Den er samtidig også billigere end de fleste andre olier. Klik her for Ford Formal F 5W30

Man kan dog også med fordel anvendes Castrol Magnetec 5W30 A5 olien som er udviklet af Castrol sammen med Ford.

Castrol er den primære producent af originale motorolie til Ford – derfor finder du også flere Castrol logo´er på af deres motorolier. Hvis du søger hjælp til at finde den rigtige motorolie, så kan du med fordel søge via nummerplade på denne side.

Søger man efter billig motorolie til en ford, kan jeg med fordel anbefale motorolie fra tysk Mannol / Pemco. Du kan bl.a købe den meget brugt 5w20 E fra 30 kr og opefter – det er langt billigere end du skal give på et autoværksted. Viste du i den forbindelse at du ikke mister garantien på bilen selvom du selv køber din motorolie. Så der er en masse penge at spare på den konto. Køb fx selv din motorolie når du skal til service næste gang – evt sammen med et original Ford oliefilter – det har værkstedet svært ved at komme udenom og du sparer en masse penge.

Ford Motorolie - Pemco 5w20 E til 30 kr pr liter